علی کفاشیان در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، با اشاره به نامه ی وزیر ورزش به وزیر اطلاعات برای مبارزه با فساد و دلالی در ورزش به خصوص فوتبال، اظهار داشت: دلالی یک پدیده بسیار شومی است که سالهاست گریبان ورزش کشور را گرفته است. از هر طریقی که بشود ریشه ی دلالی را خشکاند، جای تقدیر دارد. شاید وزارت ورزش و فدراسیون ها ابزار لازم را برای پیگیری و پیدا کردن دلالانی که مثل زالو به ورزش چسبیده اند، کافی نیست. به همین دلیل از وزارت اطلاعات کمک خواستند تا با پیگیری های اطلاعاتی و ابزارهایی که در اختیار دارد، بتوانند با این پدیده ی شوم مقابله کنند.
 
وی افزود: هر جوری که بتوانیم با پدیده ی دلالی مبارزه کنیم، کار خوب و پسندیده ای است. یکی از راه های اصلی مبارزه با دلالی و فساد در ورزش به خصوص فوتبال، قوانین و مقررات محکم و قاطع است. وزارت ورزش یا هر نهادی باید یک گروه تحقیقاتی و پژوهشی و کاربلد را تعیین کند تا قوانین و مقررات را طوری بررسی و تدوین کنند که حتی الامکان دلال ها راه ورود نداشته باشند. همان طور که می دانید دلالی به خاطر نقص مقررات و آئین نامه ها و بی اطلاعی و عدم دانش یک عده از افراد مسئول است که پدید می آید. دلال ها از عدم آگاهی مدیران سوء استفاده می کنند و از این راه پول به جیب می زنند.
 
رئیس سابق فدراسیون فوتبال تصریح کرد: خلاء هایی که در مقررات و آئین نامه ها وجود دارد، افراد از آن طریق سوء استفاده می کنند. به نظرم اگر ما می خواهیم با دلالی مبارزه کنیم، در گام اول باید آئین نامه و مقررات و قوانین را طوری وضع کنیم یا نواقص آن را طوری برطرف کنیم که دلال ها و سودجویان به راحتی نتوانند وارد چرخه ی ورزش شوند. این کار شدنی است.
 
علی کفاشیان با بیان اینکه انتخاب ها باید براساس تخصص افراد صورت گیرد، گفت: بحث مهم دیگری که می تواند تا حدود زیادی راه ورود دلالان و افراد سودجو را ببندد، انتخاب مدیران متخصص و کاربلد است که وقتی سمتی می گیرد، با آن بیگانه نباشد. باید آن مجموعه ای را که گرفته، کارکردن در آن را بلد باشد و نقاط قوت و ضعف بشناسد. یکی دیگر از راه هایی که دلالان به ورزش و فوتبال نفوذ می کنند، عدم ثبات مدیران است. مدیریان باید ثباتی داشته باشند تا بتوانند کار را پیش ببرند. وقتی مدیری برای 6ماه انتخاب می شود، تا بیاید سرش را بچرخاند، باید از مجموعه برود. اینجاست که افراد سودجو بهره برداری و دلالی می کنند. باشگاه ها و فدراسیون هایی که ثبات در آنها وجود دارد، کمتر اسیر دلالان شده اند اما مجموعه هایی که مدام مدیر عوض کرده اند، دلالی در آن نفوذ کرده چون مدیر اصلا زمان ورود به این مسائل را نداشته است.
 
وی در خصوص ممنوعیت جذب بازیکن خارجی از سوی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال خاطرنشان کرد: این موضوع خلاف مقررات AFC و آئین نامه ی فداسیون وسازمان لیگ است. حالا اینکه به مدیریت این دوباشگاه گفته باشند که بازیکن خارجی نگیرند، بحث دیگری است. اما گرفتن بازیکن و مربی خارجی حق طبیعی باشگاه هاست. مقررات به باشگاه ها اجازه ی جذب بازیکن و مربی خارجی را می دهد. راه مبارزه با دلالی، بستن درهای فوتبال نیست. این تصمیم وزارت ورزش شاید مقطعی باشد. اما واقعا نمی شود در فوتبال را بست.
 
رئیس سابق فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که چرا در ثبت سازمان لیگ 5 نفر(خودش، عزیزمحمدی، مهدی تاج، مهدی محمدنبی و علی کاظمی) به عنوان سهامدار هستند و آیا این قانونی بوده یا نه؟ تاکید کرد: واقعا این طور نیست. وقتی سازمان لیگ ثبت شد، قرار بود که در چندین مرحله اصلاح اساسنامه صورت بگیرد اما نشده است. باید این اساسنامه و افراد آن تغییر کند و در ثبت شرکت ها نیز اعمال شود. زمانی که خودم بودم، پیگیر اصلاح اساسنامه شدم اما به دلایل مختلفی نشد. این که می گویند جای نگرانی وجود دارد و بعد از فوت یکی از اعضا، ورثه می توانند ادعای مالکیت کنند، چنین چیزی نیست. ما نمی توانستیم سازمان لیگ را به سهامداری مجموعه یا باشگاهی ثبت کنیم به همین دلیل باید حتما سهامدارانش طبق قوانین ثبت شرکت ها، افرادی از هیات موسس می بودند.
 
علی کفاشیان گفت: وقتی می خواهند شرکتی را به ثبت برسانند، باید سهامی از آن شرکت به نام افراد باشد که بتوان آن را ثبت کرد. اما در کنار این سهامدار شدن، از افراد تعهدنامه ای می گیرند که به هیچ عنوان سهامداران هیچ حق شخصی و ادعایی در مورد مالکیت آن شرکت نمی توانند داشته باشند. به نظرم باید ابتدا مقررات ثبت شرکت ها اصلاح شود. الان من در شرکت سرمایه گذاری کمیته ی ملی المپیک عضو هستم. باید تدارکی ببینند و آئین نامه ی ثبت شرکت ها را اصلاح کنند تا این طورمواقع، افراد نتوانند ادعای مالکیت داشته باشند. از ما تعهد گرفته شده است و مشکلی ندارد. فقط سازمان لیگ منتظر انتخاب اعضای جدید و تغییر اساسنامه برای ثبت مجدد است.
 
وی در خصوص اینکه گفته می شود، تعهد نامه ی اعضا مبنی بر نداشتن حق شخصی از سهام سازمان لیگ گم شده است، افزود: چنین چیزی صحت ندارد. این تعهدنامه در سازمان لیگ و اسناد مربوطه موجود است. این مسائل فقط شیطنت برخی افراد است.  4 یا 5 سال قبل این اتفاق افتاده است و علاوه بر تعهد نامه ای که دادیم، مدام در جاهای دیگر مصاحبه کردیم و گفتیم که ما حق شخصی از سازمان لیگ نداریم. این صحبت ها در رسانه خودش مدرک است. همه در سازمان لیگ و دبیرخانه ی آن موجود است.
 
رئیس سابق فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه آیا برای ریاست مجدد این فدراسیون برنامه ای دارد؟ گفت: به هیچ وجه چنین برنامه ای ندارم و کاندید ریاست فدراسیون نخواهم بود. برای گرفتن پست ریاست فدراسیون هم محدودیت سنی دارم و هم بازنشسته هستم.